Skolan - alltid lika het
Skolan är alltid viktig och aktuell no matter what. Speciellt såhär i valtider så förstoras alltid skolan upp ännu mer och lovas extra miljoner till höger och vänster. Det är bra att det satsas pengar på skolan men jag tycker också att man bör tänka på hur dessa pengar som satsas används. Är det verkligen så att alla problemen försvinner om man tillsätter fler lärare per klass? Jag tror att det är andra förändringar än det som krävs för att skapa en bra skola.
Det jag framförallt tycker är att skolan ska individualiseras mer. Skolan ska vara till för alla elever och erbjuda alla stimulans och lärande. Oavsett hur duktig du är i skolan ska du varje dag du går därifrån känna att du lärt dig något nytt. En lösning skulle kunna vara att ha nivåanpassade klasser men jag tror att det finns en risk för utslagning i så fall. Om klass A är alla duktiga elever och klass B de sämre. Jag tror inte heller att man kan ha skolor som är nivåanpassade. Sanningen att säga tror jag att integrerade klasser är det bästa sättet att höja en klass totalt. Samtidigt får det inte ske på bekostnad av de duktiga eleverna. Det är en svår balansgång men jag tror att det går. Framförallt genom att det ska finnas mer kompicerade uppgifter att ta sig an när det gäller detta. Till exempel i matte kan de som har förstått ett moment få arbeta med problemlösning där de måste tillämpa sina kunskaper i det de har.
En annan sak i tanken med en individualiserad skola är att alla ska ha möjlighet att visa vad de går för. Redan i tidig ålder börjar man jobba med mentorskap. Där sitter läraren med eleven och skriver ner mål för vad de vill uppnå i skolan under läsåret. Sedan diskuterar de vad som behövs göras för att målen ska uppnås och lägger upp en arbetsplan som man ska jobba efter. Under året har man återkommande träffar där man diskuterar och utvärderar hur det går. Man ska också få en insikt i hur man bäst lär sig. Genom att skolan erbjuder en utlärande form som stimulerar alla fem sinnen och i samarbete med mentorskapen ska eleven förstå vilket det bästa sättet är för att just den personen som individ ska lära sig bäst. För alla lär sig inte bäst genom att sitta stilla på en stol och lyssna på en mässande lärare och sedan läsa till sig de kunskaper som fattas. I dag ser skolan ut lite som så vilket gör att många elever inte har möjlighet att visa vad de går för. Det sättet som tillämpas i dag behöver inte heller vara det bästa. Skolan måste vara en oas där nya idéer kan frodas och kreativiteten flödar.
Den måste också handla om uppmuntran. Att låta eleven göra som den själv tycker är bäst och pusha den i så mycket som det går. Krav ska aboslut ställas på eleven men inte genom förbud utan genom att visa att man tror på honom eller henne. Jag tror att det skulle ta bort mycket av det stök som i dag är i svenska skolan. Genom att alla känner sig sedda och att alla känner att någon tror på en kommer ordning och reda att infinna sig. Det är inget som man måste reglera kring.
Minst lika viktig som kunskapsutvecklingen är också den personliga utveckling som ska ske i skolan. Den ska inte handla om att mata in massor med fakta och göra en likgiltig (som de sjunger om i "The Wall" av Pink Floyd). Istället ska det handla mycket om att kritiskt granska det man lär sig och ifrågasätta det som i dag finns. Många i Sverige lyfter gärna fram Astrid Lindgren och hennes karaktärer som någon nationalikon men man verkar inte vilja efterleva det i särskild stor utsträckning. Pippi, Emil och många andra av hennes figurer är barn som verkligen går emot normen och är annorlunda. Men så verkar inte skolan i dag. Man får inte skilja sig från mängden och hitta ett annat sätt som är bättre eller ifrågasätta rådande norm. Mer av sådant. Lärarna ska inte vara auktoriteter som eleverna är rädda för utan snarare ett stöd för att nå dit man vill. Så kommer också respekten gentemot lärare att öka. För man respekterar bara de personer som respekterar en själv. Eller så är det i alla fall för mig.
Jag vet inte om mina förslag skulle förbättra situationen i skolan. Men jag tror definitivt att det skulle vara mer effektivt än att bara skapa nya lärarjobb. För det är inte där det brister. Snarare i att skolan i dag inte är till för alla... Nu är det bara kvar att undersöka vilket parti som ligger närmast mina tankar gällande skolan :)
Det jag framförallt tycker är att skolan ska individualiseras mer. Skolan ska vara till för alla elever och erbjuda alla stimulans och lärande. Oavsett hur duktig du är i skolan ska du varje dag du går därifrån känna att du lärt dig något nytt. En lösning skulle kunna vara att ha nivåanpassade klasser men jag tror att det finns en risk för utslagning i så fall. Om klass A är alla duktiga elever och klass B de sämre. Jag tror inte heller att man kan ha skolor som är nivåanpassade. Sanningen att säga tror jag att integrerade klasser är det bästa sättet att höja en klass totalt. Samtidigt får det inte ske på bekostnad av de duktiga eleverna. Det är en svår balansgång men jag tror att det går. Framförallt genom att det ska finnas mer kompicerade uppgifter att ta sig an när det gäller detta. Till exempel i matte kan de som har förstått ett moment få arbeta med problemlösning där de måste tillämpa sina kunskaper i det de har.
En annan sak i tanken med en individualiserad skola är att alla ska ha möjlighet att visa vad de går för. Redan i tidig ålder börjar man jobba med mentorskap. Där sitter läraren med eleven och skriver ner mål för vad de vill uppnå i skolan under läsåret. Sedan diskuterar de vad som behövs göras för att målen ska uppnås och lägger upp en arbetsplan som man ska jobba efter. Under året har man återkommande träffar där man diskuterar och utvärderar hur det går. Man ska också få en insikt i hur man bäst lär sig. Genom att skolan erbjuder en utlärande form som stimulerar alla fem sinnen och i samarbete med mentorskapen ska eleven förstå vilket det bästa sättet är för att just den personen som individ ska lära sig bäst. För alla lär sig inte bäst genom att sitta stilla på en stol och lyssna på en mässande lärare och sedan läsa till sig de kunskaper som fattas. I dag ser skolan ut lite som så vilket gör att många elever inte har möjlighet att visa vad de går för. Det sättet som tillämpas i dag behöver inte heller vara det bästa. Skolan måste vara en oas där nya idéer kan frodas och kreativiteten flödar.
Den måste också handla om uppmuntran. Att låta eleven göra som den själv tycker är bäst och pusha den i så mycket som det går. Krav ska aboslut ställas på eleven men inte genom förbud utan genom att visa att man tror på honom eller henne. Jag tror att det skulle ta bort mycket av det stök som i dag är i svenska skolan. Genom att alla känner sig sedda och att alla känner att någon tror på en kommer ordning och reda att infinna sig. Det är inget som man måste reglera kring.
Minst lika viktig som kunskapsutvecklingen är också den personliga utveckling som ska ske i skolan. Den ska inte handla om att mata in massor med fakta och göra en likgiltig (som de sjunger om i "The Wall" av Pink Floyd). Istället ska det handla mycket om att kritiskt granska det man lär sig och ifrågasätta det som i dag finns. Många i Sverige lyfter gärna fram Astrid Lindgren och hennes karaktärer som någon nationalikon men man verkar inte vilja efterleva det i särskild stor utsträckning. Pippi, Emil och många andra av hennes figurer är barn som verkligen går emot normen och är annorlunda. Men så verkar inte skolan i dag. Man får inte skilja sig från mängden och hitta ett annat sätt som är bättre eller ifrågasätta rådande norm. Mer av sådant. Lärarna ska inte vara auktoriteter som eleverna är rädda för utan snarare ett stöd för att nå dit man vill. Så kommer också respekten gentemot lärare att öka. För man respekterar bara de personer som respekterar en själv. Eller så är det i alla fall för mig.
Jag vet inte om mina förslag skulle förbättra situationen i skolan. Men jag tror definitivt att det skulle vara mer effektivt än att bara skapa nya lärarjobb. För det är inte där det brister. Snarare i att skolan i dag inte är till för alla... Nu är det bara kvar att undersöka vilket parti som ligger närmast mina tankar gällande skolan :)
Kommentarer
Trackback