Föreläsningar ger en överblick av problemet?

På min skola är det ofta inbjudna föreläsare som kommer och pratar om olika saker, särskilt när vi jobbar med olika projekt. Det är väldigt intressant och föreläsarna är duktiga och kunniga om det de berättar om. Dessutom tycker jag att det är kul att vi får höra andra röster än lärarnas eftersom det kan ge en större överblick om problemet. Det är bara en sak som jag tycker är synd med föreläsarna som kommer till vår skola. Alla ser på problemet vi pratar om från samma synvinkel. Ofta är de från en organisation som pratar om miljöpåverkan och om sociala problem, och alla anser att orsaker och åtgärder är det samma. Jag tycker det är fel att vi bara får se problemet från en synvinkel och sen framställs andra sidan som dåliga. Vad ger det för helhetsbild egentligen? Ingen alls, eller en splittrad bild. Senast nu på vattenprojektet har det bara varit folk som förespråkat en sida och inte tyckt att privatisering av vattnet är en lösning. Vad hade nu inte varit bättre än att bjuda in en föreläsare som förespråkar företag (ofta de som motarbetas och som det skälls på) och privatisering av vattnet för att vi ska se problemet från dennes synvinkel. Det är då vi får en helhetsbild. Jag vet inte om jag ser privatisering av vattnet som en lösning, men det måste finnas något positivt med det eftersom det finns folk som förespråkar det. Kanske behövs det en privatisering av vattnet i Sverige för att vi inte ska slösa med det lika mycket, för om det blir dyrare med vatten kommer vi sluta slösa med det på samma sätt, men i ett u-land kanske det inte är en lösning utan där är det viktigt att staten ser till att alla har tillgång till rent vatten och bra sanitet. Jag vet inte, men jag anser att vi på min skola måste få föreläsare som förespråkar samma saker inte föreläsare som förespråkar samma sak, för då får vi en vinklad bild och det tycker inte jag att en skola ska ge ut, den ska vara neutral när det gäller ställningstagande i olika frågor. Men, men jag har tagit upp frågan med en lärare hoppas att han tog till sig det och för det vidare, jag skulle nog lära mig mer om ett problem om jag fick se det från flera vinklar utan att tycka att det ena var mer rätt än det andra.

Det var allt jag hade att säga, eller jo en sak till, att det lättaste sättet att få folk att tycka precis som en själv är att ta bort alla andra synvinklar, det använder man sig ofta av i diktaturer (genom att bl.a. isolera sig). Det var allt. Ha det bra!!// Freja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0