De olika resenärerna

Jag ska återigen ge mig in på att beskriva olika typer av resenärer. Till min hjälp har jag dagens kulturkommunikationslektion som handlade om förbredelser inför den kommande fältstudieresan! Jag har dock omrormulerat mig litegrann och så.

Tintinresenären: Tintinresenären letar efter äventyr. Kastar sig glatt in i okända situationer utan att tänka på konsekvenser eller vad som ska hända. Kan ofta inte så mycket om landet som han eller hon kommer till utan letar bara efter äventyr. Har aldrig planerat resan innan utan tar det mesta som det kommer. Kan ibland hamna i lite jobbiga situationer.

Celibatresenären: Innan resan har resenären kollat upp alla tänkbara sjukdomar som finns i landet och har vaccinerat sig mot samtliga. Väl på plats inlåst i hotellet hela dagarna och badar i poolen som definitivt inte är full med bakterier. Äter bara mat som den känner till ofta spagetti och köttfärssås. Klagar på allting i landet, att det är för varmt/kallt, att alla människor är konstiga i landet, att all mat är äcklig.


Se-allting-på-så-kort-tid-som-möjligt resenären: Denna resenär vill se hela landet och alla dess sevärdheter samtidigt som man ska lära sig jättemycket. Står ofta med den största kartan man kan hitta och letar reda på en massa saker som man kan titta på. Läser på sig mycket innan så han eller hon vet vad det är som passar sig vid olika situationer. Kommer hem med fem stycken fyllda minneskort och skryter om allt som denne har sett.

Jag-ska-resa-snart-resenären: Den här resenären kommer aldrig iväg på någon resa. Det finns alltid något som är ivägen; ingen som vill följa med, flygrädsla, orkar packa väskan, fick inte ledigt från jobbet, you name it. Däremot pratar denne ständigt om alla olika resor som han eller hon ska göra, snart. Slutar alltid med att hon eller han är kvar hemma och kommer aldrig iväg.

Och slutligen... Hoflin tyckte inte att någon stämde in så här kommer (trumpetfanfar)...:
Hoflinresenären: Är lat och bekväm, vill inte planera något själv utan överlämnar det till andra. Pratar däremot om resan ett år i förväg. Väl på plats gör denne inte så mycket utan ligger mest på beachen smuttandes på en paraplydrink. Skryter mängder om resan hemma igen.

Jaja, det var det det... Jag tycker nog att Hoflin var en blandning av alla, så kanske det är med allt,  som bevisat är, är ju att ingenting fungerar renodlat. HIHIHI :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0