Pösmunk

Jag ska än en gång skriva om något som stör mig oerhört mycket. Svergie är ett av de länderna i Europa som satsar minst på skolidrott, en del röster inom skolverket vill t.o.m att idrott helt ska tas bort från skolan och bara vara något man ägnar sig åt på fritiden. Samtidigt som de sitter och säger det oroar sig samma människor över hur det kommer sig att Sveriges elever inte preseterar lika bra i skolan. Hallå idioter... men en bra kondition = mer intelligent. Det är faktiskt sant, barn som idrottar eller rör på sig presterar ofta bättre än sina skolkamarter som inte gör det. Vi ser ju också att de barn som ar sugig motorik (typ kan inte hoppa jämfota eller klappa händerna) ofta är de som har svårt för att lära sig. Att ta bort idrott helt från skolan är därför det mest korkade jag någonsin har hört. Fysisk aktivitet är oerhört viktigt för vårt välmående.
En annan sak som jag också stör mig på när det gäller skola och idrott är att man bara får tillodoräkna sig sitt idrottsbetyg om det är så att det höjer min kvot i helhet. Det betyder alltså att skolan mer eller mindre säger att det inte gör något om man har IG i idrott, för då är det bara ta bort det, ingen större betydelse, för idrott är ju ändå inget viktigt. Men jag måste räkna med skitämnen som estetisk verksamhet som jag avskyr och är sämst på. Där får jag inte ta bort det betyget om det inte främjar min kvot. Vad är det för skitbestämmelser? Ska inte någon som är duktig på idrott få känna att det är bra att det den är duktig på är lika viktigt som vilket annat ämne som helst. Jag blir bara förbannad och särsklit på att skit estetisk verksamhet (som i alla fall borde vara på samma nivå på idrott) måste räknas med. Om vi fortsätter i den här takten kommer hela Sverige förvandlas till pösmunkar och då kommer det inte gå bra för oss någonstans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0