Prague once again

Jag har varit i Prag ett par dagar och laddat batterierna. Det var underbart skönt. 15 grader varmt och ingen snö. Nu är det bara att längta till den tiden i Sverige...

Jag tycker att Tjeckien är ett häftigt land. Det finns så mycket historia insprängt överallt och såren från den gångna tiden är fortfarande öppna. Eller ja, de är i alla fall långt i från läkta. Bara en sån sak som att demokratin i Tjeckien är lika gammal som jag (20.5) år säger väl ganska mycket.

De soliga dagarna i Prag spenderades bland mycket annat på caféer. Av pur förvåning satte jag kaffet i halsen när jag fick höra att Tjeckien länge hade en cafékultur. För mig var det ganska otänkbart eftersom jag inte ser något annat än öl när jag tänker Tjeckien. Så kom jag på att Tjeckien varit en del av Österrike-Ungern fram till dess upplösning. Självklart är det därifrån som cafékulturen kommer.

Jag fick också höra att kaffeimporten och kaffedrickandet nästan legat helt nere under Sovjetunionens ockupation. Framför allt eftersom det bara var en massa ransoneringar och bestämt i förväg hur mycket kaffe folk ville ha under fem år. Sedan bör väl tilläggas att kaffe är ganska amerikanskt, så det kan ju också varit en orsak.
Nu kan man dock inte tro att Tjeckien en gång varit ett stängt land med grå byggnader, förbjudet med företag och allmänt grått. Nej, nu sjuder gatorna av liv med små försäljare i varje hörn och otalet turistbussar. I varje hörn finns Starbucks eller något sånt. Svårt att tänka sig att hela denna utveckling skett under endast 20 års tid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0